5 sposobów jak się nie rozpraszać pracując z domu! 0
5 sposobów jak się nie rozpraszać pracując z domu!

W ostatnim wpisie otworzyłam temat, jak zmieniliśmy nasze nawyki dotyczące przeznaczania czasu na pracę i pozostałe sfery naszego życia. W dobie obecnych pandemicznych czasów gdzie wielu z nas pracuje z domu, coraz trudniej jest oddzielić to, co prywatne od tego, co służbowe. Będąc w biurze z kolegami i koleżankami, nie kusi nas pranie do zrobienia i nie rozprasza nasz kolega w piżamie :)

Obserwuję, jak trudno jest skupić się na 8 godzinach pracy, gdy tak wiele rzeczy dookoła, woła nas i zachęca do skorzystania z nich, przecież nikt nie widzi :).

Stworzyłam więc listę 5 drobnych nawyków/ technik, które mogą pomóc w lepszej koncentracji, a co za tym idzie, w zakończeniu pracy o czasie i zadbaniu o swój komfort i odpowiednią przestrzeń na odpoczynek. Większość z wymienionych technik ma także przełożenie na pracę w biurze czy naukę — w zasadzie na każdą aktywność, która wymaga od nas skupienia w domu.



1. Miej stałe i spokojne miejsce do pracy.

Pomyśl, czy pracujesz tam gdzie śpisz i jesz? Jeśli masz opcje spraw by ten pokój, czy miejsce było TYLKO do pracy. Jedz przy innym stole, zajmuj się tematami po pracy w innym miejscu. To ważne by czuć zmianę — teraz nie pracuję. Jak Walt Disney przechodził swoj proces oceny nowo powstającej produkcji, to zmieniał pokój lub choćby krzesło. Ci sami ludzie byli w roli marzyciela, krytyka i realisty i to właśnie zmiana otoczenia pozwalała przełączać się im na inne myślenie. Nie masz osobnego miejsca, biurka? Za stówkę kupisz przenośnie w Jysku czy gdziekolwiek. Po zakończonej pracy schowaj je. Może warto też wyłączyć jedno pomieszczenie tylko na pracę?

2. Umyj zęby, zanim zaczniesz pracę.

Chodzi o to, że jak zaczynasz w piżamie, to zaraz orientujesz się, że warto się ubrać, umyć… i przerywasz pracę i myślisz o tym, że zaraz będzie spotkanie, a ty masz jeszcze zaklejone oczy. Poranna rutyna (rutyny — temat rzeka, będą tu wielokrotnie powtarzane) to coś, co pozwala nam poczuć kontrolę nad naszym życiem, i nastroić się do dnia. To choć 10 min dla nas, by odciąć sen i przygotować się do nowego dnia. Jeden rozpraszacz mniej.


3. Rób listę rzeczy do zrobienia.

Bez listy nie ma organizacji ;) Rano rozplanuj sobie, co MUSISZ zrobić dzisiaj i kilka rzeczy, które też fajnie byłoby zrobić, ale mogą tęż być na jutro, dobrą praktyką jest też określenie czasu do zrobienia danej rzeczy (najlepiej po 5, 10, 15 minut), wtedy, jeśli masz czas pocięty spotkaniami albo innymi zadaniami, łatwiej będzie Ci dobrać rzecz do wykonania, gdy masz np. wolne pół godziny między jednym zoomem a drugim. Lista da Ci poczucie, że wykonałeś swoją pracę na dziś. Oczywiście nie planuj na liście MUST rzeczy na równo na 8 godzin (czy inny przedział czasowy, który masz do dyspozycji), to niemożliwe do wykonania, zawsze coś wyskoczy, no i pójdziesz do toalety, coś zjesz itp. 6 h na 8h dzień pracy to bezpieczny czas do zaplanowania MUSISTÓW :)

 

4. Zrób sobie przypominajkę po co to robisz

Jaka jest Twoja motywacja, by kończyć pracę o określonej godzinie — czyli skupić się na niej, wtedy gdy w niej jesteś ;) - czy to więcej czasu spędzonego z rodziną, więcej czasu na ćwiczenia, by na lato wyjść na plaże niczym Zac Efron w Baywatch (lub dla starszego pokolenia David Hasselhoff ), więcej czasu na naukę gry na gitarze a może prowadzenie bloga? - postaw sobie na biurko, zapisz na tablicy coś, co będzie ci przypominać, za każdym razem, gdy coś cię rozproszy, i pomyśl sobie: "hej, czy ja muszę to teraz robić? Czy to jest ważne teraz?. Jak jest ważne, to zrób, jak nie patrz pkt 5.

Możesz zapisywać swoją motywację na naszym TODO glass

5. Zapisuj takie „rozpraszacze”

Ttak wiem, że Zac też może nieźle rozproszyć ;)) - Miej z boku kartkę, lub otwartą stronę w Wordzie i zapisuj rzeczy, które wpadają Ci go głowy i nie chcesz o nich zapomnieć, ale też nie są istotne teraz. Mnie często wpadają myśli typu „muszę zapłacić rachunek za prąd”, „Muszę wyprać czarne rzeczy, bo jutro będę musiała ubrać suknię ślubną." lub… "O ciekawe co teraz słychać u Alanis Morissette?" I szukam… a potem zastanawiam się, co robią takie gwiazdy sprzed lat, pracują teraz na etacie czy jak?… i mija pół godziny :) Zapisując sobie takie tematy na osobnej liście, możecie wrócić do nich w wolnym czasie (zapłacić prąd), lub nie — jeśli uznacie, że jednak nie obchodzi was, z czego żyją dawne gwiazdy ;). Jeśli nie miewasz natrętnych myśli jak ja, ale z kolei Twój telefon woła Cię co 5 minut, byś sprawdził, czy ktoś nie dodał boskiej relacji z Majorki, kiedy za oknem -10 - przeznacz na to stały czas, np. codziennie 15 minut o 12:00 - ta relacja dalej tam będzie ;). 


 

Macie jakieś swoje pomysły na to by nie rozpraszać się w ciągu dnia? Czy jednak jesteście w teamie - ok rozproszę się w ciągu dnia i posiedzę dłużej w pracy by to nadrobić?

 

Inspiruj się i planuj!

Natalia

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl